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    Daseinsbezogene Informationskompetenz in ländlichen Räumen. Ansätze aus der Forschungspraxis
    Wie lässt sich ein selbstbestimmtes Informationsverhalten charakterisieren? Welchen Einfluss haben ländliche Räume als Wohnorte auf den Zugang zu Informationen? Das dreijährige Forschungsprojekt eruiert individuelle Informationsbedürfnisse und Informationsverhaltensmuster von Bürgerinnen und Bürgern in einem norddeutschen Landkreis und ergänzt die Perspektive der Nutzenden durch die Erhebung der Informationsbereitstellung der Kommunen. Es schließt mit Handlungsempfehlungen an verschiedene Akteursgruppen. Methodisch wurden in zwei Studienphasen eine quantitative Befragung, (Experten-)Interviews, Fokusgruppen sowie eine Analyse der Gemeindewebseiten durchgeführt. Die Ergebnisse zeigen die Bewertung von Informationen und Quellen als die Hauptschwierigkeit im Informationsprozess und zeigen den Bedarf, die eigenen Denk- und Handlungsmuster vermehrt zu reflektieren. In ländlichen Räumen spielen lokale Instanzen wie Bibliotheken und kommunale Bildungsanbieter eine wichtige Rolle in der Kompetenzförderung.
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    Everyday Information Literacy in Rural Areas
    (Humboldt Universität, 2022) ;
    Information literate behaviour can be understood as an approach to handle the increasingly digitalised information environment. Rural areas and particularly the local authorities face specific challenges realising the digital transformation of decentralized countries. This research investigates individual information needs and behaviour patterns of residents in a rural district in Germany. The aim is to deliver insights concerning the question as to how information provision (supplier perspective) and information literacy (citizen perspective) can be fostered for rural inhabitants. This holistic perspective allows for context-specific recommendations at the end of the three-year project. Data were collected through a user study, expert interviews with information providers as well as an analysis of the websites maintained by the local authorities. The study shows that for residents evaluating information and information sources are the main issues. The analysis of the municipality’s websites indicates difficulties providing target group specific information. The expert interviews reveal a low level of digital maturity on behalf of the local governmental information provision, mainly caused by a lack of resources. Besides finding approaches to foster individual information literacy in the future, the information quality model developed for the analysis may already be used as a reference to improve the information provision of local governments.
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